English | پارسی

سال تحصیلی جاری در حالی آغاز شده است که برای نخستین بار، کتاب “انسان و محیط زیست” ویژه دانش آموزان پایه یازدهم کلیه رشته های تحصیلی در مقطع متوسطه، به عنوان یک درس مستقل، مورد آموزش قرار می گیرد. این کتاب که برای اولین بار در سال جاری توسط وزارت آموزش و پرورش- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، منتشر گردیده، در هفت فصل تنظیم شده است:

فصل اول: آب، سرچشمه زندگی

فصل دوم: خاک، بستر زندگی

فصل سوم: هوا، نفس زندگی

فصل چهارم: انرژی، حرکت زندگی

فصل پنجم: زباله، فاجعه محیط زیست

فصل ششم: تنوع زیستی، تابلوی زیبای آفرینش

فصل هفتم: محیط زیست، بستر گردشگری مسئولانه

در فصل نخست این کتاب که با هدف افزایش سواد آبی دانش آموزان تنظیم گردیده است؛ سرفصل هایی نظیر: محدودیت آب، وضعیت آب در کشور در مقایسه با جهان، وضعیت مصارف آب در ایران (در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت)، آب مجازی، تجربه کشورهای دیگر در مواجهه با کم آبی، مدیریت منابع آب (در دو بخش آب های سطحی و زیرزمینی)، به هم خوردن تعادل در آبخوان ها، آلودگی آب ها، بازچرخانی و استفاده مجدد آب، حریم منابع آب؛ ارائه شده است. تعریف فعالیت های مشارکتی برای دانش آموزان در کنار ارائه اطلاعات ملموس و به روز از وضعیت منابع آبی، فصل اول کتاب را به بستری مهم برای افزایش آگاهی ها و سواد آبی دانش آموزان تبدیل نموده است.

گروه مهندسی اجتماعی آبانگاه که با ابداع و پیشبرد طرح دانش آموزی نجات آب (داناب)، در نزدیک به ده سال گذشته، در حوزه ارتقاء دانش و سواد آبی دانش آموزان فعالیت نموده؛ در تدوین فصل نخست این کتاب، مشارکت علمی داشته است.

فایل فصل نخست کتاب، در اینجا قابل دریافت است.