English | پارسی

منابع آب زیرزمینی که نزدیک به ۵۵% از مصارف آب کشور را تامین می کند، در بسیاری از نقاط دچار معضلات جدی شده است. ناپایداری این منابع از منظر کمیت و کیفیت، آینده ای تلخ را برای این منابع ارزشمند و حیاتی رقم زده و متاسفانه روند فعلی مدیریت این منابع و مصارف آب بدست آمده از آنها در بخش های مختلف، بر این ناپایداری دامن می زند و بدین ترتیب، بحران آب های زیرزمینی در آینده، گسترش نیز خواهد یافت.

در چنین شرایطی، با قبول این مشکل (که بی شک گام نخست مدیریت بحران پذیرش آن است)؛ طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تعریف گردیده و پنجره جدیدی را برای حرکتی گسترده در بازگرداندن پایداری به این منابع گشوده است.

گروه مهندسی آبانگاه در یک سال گذشته تلاش کرده است تا بخش مربوط به ابعاد ظرفیت سازی و ایجاد سرمایه اجتماعی لازم و کافی ذیل این طرح را از طریق تعریف پروژه ((اطلاع رسانی و اگاهی بخشی)) دنبال کند. دستورالعمل و چارچوب این پروژه در ابتدای مردادماه توسط وزیر محترم نیرو به بدنه اجرائی آب کشور ابلاغ گردیده است و امید است با رویکردی ویژه به آموزش و ارتقاء آگاهی های عمومی، زمینه مشارکت عموم و نخبگان جامعه را در نجات منابع آب زیرزمینی، به طور اصولی و جدی فراهم آورد.

Cover