English | پارسی

میزان مصرف و راندمان آب در بخش کشاورزی از جمله بحث برانگیزترین مسائل جاری در حوزه مدیریت منابع آب در ایران می باشد. موضوعی که در برنامه های مقابله با بحران بوجود آمده منابع آب بویژه چالش های منابع آب زیرزمینی منجر به تعیین سیاست های کاهش آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی گردیده است. سمت و سوی برنامه های این حوزه آن است تا سهم بخش کشاورزی از مصارف آب از بیش از ۹۰% کل آب مصرفی در کشور به حدود ۵۰% تقلیل یابد. کنترل تبعات چنین سیاستی تنها در صورتی ممکن است که حجم آب کاهش یافته از طریق افزایش چشمگیر بهره وری جبران گردیده تا ضمن به حداقل رساندن کاهش سطح زیرکشت، منجر به افزایش راندمان مزرعه و برداشت محصول در هکتار گردد.

گروه مهندسی آبانگاه با درک این نیاز از سال ۱۳۷۸ با عضویت در پارک علم و فناوری خراسان و بهره گیری از استعداد و پتانسیل مراکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد و همکاری با دپارتمان های آب و کشاورزی سایر دانشگاه های معتبر ایران؛ به تعریف دپارتمان “سامانه های هوشمند افزایش بهره وری مصرف آب” اقدام نموده است.

در روند تحقیقات و تولید، این مجـمـوعه موفق به تعریف سـاختـارهای نوین و ثبت اختـراعـات متـعدد گـردید که از جملـه آنها به ثبت اختراعات زیر می توان اشاره داشت:

  • سیستم هواشناسی و آبیاری خودکار مزرعه (شماره ثبت: ۰۱۷۱۰۷ الف/ ۸۹)
  • سنسور اندازه گیری رطوبت خاک بر اساس فرکانس (شماره ثبت: ۰۱۷۹۸۹ الف/ ۸۹)
  • سیستم پیش آگاهی بیماریها و آفات زراعی (شماره ثبت: ۰۱۷۹۸۸ الف/ ۸۹)
  • سامانه پیش بینی یخبندان خاک (شماره ثبت: ۰۱۷۹۸۷ الف/ ۸۹)

ارائه دستاوردها و تولیدات آبانگاه در نمایشگاهها و جشنواره های کشوری و منطقه ای با افتخارات متعددی همراه بوده که از آن جمله کسب عنوان برگزیده نمایشگاه منطقه ای اختراعات بنیاد نخبگان در سال ۱۳۹۲ می باشد.

با توجه به رویکردهای جدید وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در سال جاری (۱۳۹۴) در جهت احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که منجر به کنترل و تعدیل برداشت و مصرف آب در بخش کشاورزی می گردد؛ گروه آبانگاه فعالیت های خود را در زمینه طراحی و ارائه سامانه های هوشمند زراعی و افزایش بهره وری آب به عنوان یکی از راهکارهای توفیق اهداف طرح (احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی) توسعه داده و همگام با فعالیت های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در رسته ظرفیت سازی برای توسعه پایدار برای این منظور تلاش می نماید.

 در لینک های زیر نمونه دو محصول قابل ارائه قابل مشاهده می باشد.

ایستگاه هواشناسی سینوپتیک

سامانه هواشناسی کشاورزی