English | پارسی

کشف رود که در گذشته ای نه چندان دور به دلیل زیبایی و پر آبی در میان مردم محلی به عنوان دریا مشهـور بوده است یکی از بزرگـترین رودخانه های شمال شرق ایران محسوب می گردد. این رودخانه سالیان درازی است که منبع تامین کننده آب جهت کشاورزی در زمین های حاصل خیز اطراف خود بوده و ارتزاق کشاورزان و باغداران زیادی از آب این رود صورت می گرفته است.
این رودخانه مهم با همه عظمت و پیشینه تاریخی و جایگاه عمیقی که در خراسان از دیرباز داشته و دارد، در دوره های اخیر به دلیل مسائلی از قبیل توسعه باغات و زراعات، برداشت بی رویه آب بوسیـله پمپـاژ و احـداث سد در بالادست، دچار کم آبی و خشکی شده است و از سوی دیگر به دلیل گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، ساخت و سازهای غیر اصولی، ورود رواناب های سطحی شهر مشهد و انواع فاضلاب ها، بحران آلودگی آن را فرا گرفته است.
به منظور احیا و نجات رودخانه کشف رود؛ طرحی با همین عنوان و با مشارکت تمامی دستگاههای ذی مدخل در استانداری خراسان رضوی تعریف گردیده که دبیرخانه آن در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مستقر می باشد. در این رابطه ضمن انجام مطالعات پیش شناخت توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های مهندسین مشاور مجرب در این زمینه، با همکاری شهرداری مشهد، نیروی انتظامی و … اقدام به آزاد سازی حریم رود و برخورد با برداشت غیرمجاز از منابع آلوده رودخانه در حاشیه مشهد و امحا سبزی کاری و کشاورزی غیرمجاز گردیده است. مطالعات اجتماعی پیش شناخت طرح احیا و نجات کشف رود توسط تیم مطالعات اجتماعی مهندسی مشاور آبانگاه در حال انجام می باشد.
با هماهنگی صورت گرفته جهت بازدید مقامات استانی از جمله معاون محترم عمرانی استانداری خراسان رضوی، مدیر عامل و تیم محترم پروژه آب منطقه ای خراسان رضوی، معاون محترم خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد و نمایندگان عالی رتبه سایر دستگاههای مرتبط استان و با حضور گروههای مردمی و سمن های فعال از جمله جمعیت ناجیان آب خراسان در روز سه شنبه ۲۴ شهریور ماه بازدیدی از میزان پیشبرد و مراحل مختلف اجرای طرح صورت گرفت. آقای مهندس بهنام از طرف گروه آبانگاه و همزمان در قالب عضو جمعیت ناجیان آب خراسان در این بازدید حضور داشتند.

 New Picture (9)

New Picture (10)

IMG_20150926_144035