English | پارسی

در جلسه کتاب آبانگاه در روز پنج شنبه ۱۵ مهرماه، گزارش پروژه “بررسی تاثیرات اجتماعی و فقر ناشی از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در مکزیک” اجرا شده توسط بانک جهانی، توسط آقای مهندس بهنام مورد ارائه و تشریح قرار گرفت. گزارش مذکور در ۷ بخش، به بررسی وضعیت منابع آب زیرزمینی در مکزیک، روش و نتایح آنالیز کیفی و کمی تاثیرات فقرزایی و تبعات اجتماعی اضافه برداشت و راهبردهای سازمانی و نحوه جلب حضور و مشارکت مردمی برای مدیریت شرایط حاکم بر منابع آب این کشور پرداخته است.

با توجه به تشابه مبانی و متدولوژی ارزیابی تبعات و تاثیرات اجتماعی پیاده شده در روند پروژه یاد شده در مکزیک با پروژه های در دستور کار آبانگاه بویژه پروژه های “اطلاع رسانی، اموزش و فرهنگ سازی در راستای احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی” و “برنامه ریزی و هدایت شکل گیری و استقرار مدیریت مشارکتی پایدار در بهره برداری از شبکه انتقال منابع آب کشاورزی (خرمشهر- حفار شرقی و غربی)”، روش آنالیز کمی و کیفی بکار رفته در این گزارش به طور کامل تشریح و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

از نکات جالب در تشریح گزارش مذکور، وجود پیامدها و چالش های مشترک منابع آب زیرزمینی در مکزیک و ایران و زمینه مناسب برای انتقال تجارب و هم افزایی در این زمینه است.

photo_2016-10-09_12-36-29