English | پارسی

تالاب ها از ارزشمندترین ذخیره گاه های اکوسیستم  محسوب می شوند که با درجه آسیب پذیری بالایی، با چالش های زیست محیطی و خشکسالی های هیدرولیکی (ناشی از مدیریت نادرست منابع آب و نادیده گرفتن حق آبه های محیط زیستی) و هیدرولوژیکی (کاهش بارش و خشکسالی)، مواجه اند. این درجه از آسیب پذیری باعث شده است تا بسیاری از تالاب های کشور، با شرایط خشکیدگی و مرگ، رودررو قرار گیرند.

تالاب تجن و دریاچه بزنگان، به عنوان یکی از شاخص ترین آثار طبیعی ملی ثبت شده در استان خراسان رضوی، از این قاعده مستثنی نبوده و گرچه به همت جوامع محلی و حفاظت محیط بانان، کماکان پابرجاست؛ اما نیازمند توجه و حراست ویژه ای می باشد.

 بر همین اساس، در دو ماه ابتدایی سال  جاری (فروردین و اردیبهشت ۹۷)، گروه آبانگاه با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، در قالب طرحی با هدف “حفاظت از تالاب تجن” اقدام به تعریف برنامه های ظرفیت سازی و برگزاری کارگاه آموزشی برای مدیران مدارس دوره دوم تحصیلی شهرستان سرخس به منظور افزایش سواد آبی و محیط زیستی و جلب مشارکت دانش آموزان در حفاظت از تالاب و همچنین گفتگو و آموزش فنون نوین فراتسهیلگری برای محیط بانان شهرستان جهت ارتباط گیری و جلب مشارکت سازنده بهره برداران  و جوامع حوضه تجن نموده است.