English | پارسی

تعریف و استقرار رابطه سازنده جوامع محلی با منابع و ذخایر محیط زیستی ضمن جلوگیری از ورود صدمات انسانی به این منابع ارزشمند، با ایجاد رابطه­ ی انتفاع مردم با کمیت و کیفیت محیط زیست پیرامونی؛ موجب پدید آمدن سرمایه اجتماعی در جهت ترمیم خسارات و پاسداشت از این مواهب ارزشمند زیستی می گردد.

بر این اساس، گروه آبانگاه در همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ماموریت یافته است تا در قالب بخشی از طرح ملی مبازره با پدیده گرد و غبار؛ به شناسایی و ظرفیت سازی استقرار معیشت های پایدار از طریق گردشگری محیط زیستی و ایجاد هسته های فعال محلی در نمونه الگویی (پایلوت)، در استان خراسان رضوی اقدام نماید.

محدوده پیاده سازی پایلوت در نظر گرفته شده برای این منظور؛ منطقه حفاظت شده و محدوده دریاچه بزنگان است که تنها اثر طبیعی ملی ثبت شده در شهرستان سرخس و استان بشمار می رود.

به عنوان زیرساخت ترویج توسعه گردشگری در منطقه، آبانگاه به موازات این اقدام؛ با نصب تابلوهای نشان دهنده مرز تالاب و سایر تابلوهای اطلاع رسانی در کنار ساماندهی حقوقی و عرفی کاربری های کشاورزی و دامداری به ظرفیت سازی سخت افزاری برای پیشبرد هر چه موفق تر موضوع مدنظر می پردازد.