English | پارسی

یکی از معضلات محیط زیست کشورمان، بهره برداری جوامع محلی و یا سایر ارگان های دولتی از اراضی مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست می باشد. این بهره بردرای غیر مجاز دلایل مختلفی دارد اما گاهی سهوا و به دلیل عدم اطلاع از محدوده و مرز منطقه صورت می گیرد و به همین دلیل مشخص نمودن مرز مناطق حفاظت شده با علائم هشدار دهنده می تواند مانع از بسیاری تخلفات و سوء استفاده ها گردد.

در راستای اجرای پروژه ساماندهی تالاب بزنگان که بزرگترین تالاب دائمی شرق کشور به حساب می آید و در محدوده اثر طبیعی ملی بزنگان واقع گردیده است، با هدف حفاظت هر چه بیشتر از آن، تعیین مرز دقیق اثر طبیعی ملی و نشان گذاری آن با تابلوها و علائم استاندارد در دستور کار گروه آبانگاه قرار گرفت. در این پروژه ابتدا بر اساس اطلاعات موجود مختصات محدوده تالاب بر روی نقشه مشخص گردید، بهترین نقاط (مسیرهای دارای رفت آمد توسط جوامع محلی) بر اساس موقعیت UTM تعیین گردیده و تابلوهایی که ویژه همین منظور طراحی و ساخته شده بود، در نقاط مورد نظر نصب گردید.

تابلوها در دو نوع تابلوی استاندارد مثلتی و تابلوی بنچمارک دوطرفه نصب گردیده و همچنین تعیین محدوده از طریق عوارض طبیعی نیز صورت پذیرفته است.