English | پارسی

پایداری یک اقدام، تابعی از میزان توازن بین روابط و کنش‌های پیرامونی آن است. این ساختار در یک موضوع اجتماعی، با عنوان توازن بین روابط و منافع کنشگران (یا ذی مدخلان) درگیر، معرفی می‌شود و گام اول برای ورود به این معادله و حرکت به سوی حل مطلوب آن (مشابه هر مسئله‌ی فنی یا علمی دیگری)، شناخت دقیق و چند انضباطه از مسئله است.

بر این اساس و بافهم دقیق این مهم که حفاظت از گونه ی منحصربه‌فرد یوزپلنگ آسیایی در تنها پناهگاه‌های طبیعی باقی‌مانده آن در ایران؛ نیازمند تعریف منافع همسو (نه متضاد) و جلب مشارکت جوامع محلی پیرامونی است؛ آبانگاه مبتنی بر تجارب موفق قبلی خود، ماموریت یافته تا با بررسی و شناسایی تضاد منافع بین حیات وحش و جوامع محلی در ذخیره گاه زیست کره توران، گامی موثر در حفاظت و پاسداشت یوزپلنگ آسیایی و در مقیاسی کلان تر، محیط زیست مناطق حفاظت شده، بردارد. این ماموریت، در قالب پروژه هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران‌ملل متحد (UNDP) به‌ آبانگاه در نیمه دوم سال ۹۸ محول گردیده است.

نقطه تمرکز پروژه ها، ذخیره گاه زیست کره توران، دومین ذخیره گاه وسیع جهان است که گونه های جانوری و گیاهی متنوعی را در خود جای داده است به طوریکه به آن لقب آفریقای ایران داده شده است.