English | پارسی

آذر ماه امسال، معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایران با انتشار ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی، از کارشناسان، صاحب نظران، فعالان بخش خصوصی و … خواست تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در این رابطه اعلام نمایند. بخش هایی از این منشور در رابطه با محیط زیست، منابع طبیعی و توسعه پایدار می باشد و بر این اساس، گروه مهندسی جوان آبانگاه، با جمع بندی نقطه نظرات کارشناسی خود، ابتدای دی ماه ۹۲، طی نامه ای، این موارد را ارائه نمود.

تاکید بر جایگاه ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی برای دست یابی به توسعه پایدار، لزوم توجه ویژه به منابع در خطر آب بویژه آب های زیرزمینی در کنار مباحث رسانه ای ­تر نظیر آلودگی هوا و پیشنهاد سرفصل هایی مشخص در این رابطه و همچنین اشاره به لزوم اشاعه و نهادینه سازی اخلاق محیط زیستی؛ از اهم سرفصل هایی است که در این متن، ارائه گردیده است.

نامه ارسالی گروه و موارد مطروحه به شرح زیر می باشد:

معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری

با تقدیم سلام

ضمن سپاس از ارج نهادن آن معاونت محترم به گردآوری پیشنهادات و انتقادات کارشناسان و صاحب نظرات جهت نهایی سازی ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی، به پیوست نقطه نظرات گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه آب و محیط زیست که فعالیت های حرفه ای خود را در عرصه “ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی”  در قالب طرح های نجات آب، محیط یار و … دنبال کرده اند، جهت بهره برداری تقدیم می گردد.

با امید به نجات منابع طبیعی کشور با مشارکت همه شهروندان

                                                            محمد جواد سمیعی- مدیر گروه مهندسی جوان آبانگاه

۱-     با عنایت به تاکید اسناد بین المللی در زمینه لزوم ظرفیت سازی و ارتقاء آگاهی های عمومی، در بخش مربوط به مسائل توسعه پایدار و محیط زیست این امر به نحوی پر رنگ تر به مثابه یک حق شهروندی و یک وظیفه حاکمیتی که با بهره گیری از بخش خصوصی نیاز است دنبال شود، قید شود.

۲-     از آن جا که براساس گزارش ها و اسناد متعدد ملی و بین المللی، تامین آب کافی و سالم، یکی از مسائل محوری در کشور ما می باشد، جا دارد در این منشور، در رابطه با مسائل حوزه آب نیز، نکات دقیق تری گنجانده شود، همچنان که در بند ۳-۱۲۴ مسئله “هوای پاک” که این روزها در رسانه ها زیاد تکرار می شود،  به شکل خاص مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله می توان به

  • حق شهروندان در برخورداری از آب سالم به مقدار موردنیاز
  • حمایت دولت از سازمان های مردم نهاد و فعالان و دلسوزان در راستای فعالیت های فرهنگی و آموزشی فرهنگ حفاظت و پاسداری از محیط زیست بویژه منابع در خطر آب
  • هر یک از شهروندان که حق آن ها در رابطه با تامین آب سالم و کافی، رعایت نشود، حق داشته باشد در مراجع قانونی، آن را پیگیری نماید.
  • شهروندان حق دارند در حوزه مسائل و بحران های پیش روی عرصه آب و محیط زیست آگاهی داشته و از طریق آموزش های حاکمیت، در رابطه با نقش خود در این رابطه آموزش دیده و مشارکت نمایند. ( مدیریت تقاضا)

۳-     اشاعه و نهادینه سازی اخلاق محیط زیستی از جمله اخلاق آب برای بهره برداران و سایر شهروندان، یک وظیفه مهم حاکمیت در برابر حق داشتن زندگی سالم برای شهروندان است.

۴-     توجه به حقوق شهروندان آینده این سرزمین در بهره برداری از منابع طبیعی بویژه آب و به شکل خاص و مورد تاکید، آب های زیرزمینی، مد نظر قرار گیرد.