English | پارسی

به همت گروه مهندسی جوان آبانگاه و با همکاری دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، کارگاه برنامه ریزی برای آموزش در شرایط اضطراری و بازسازی، بیست و نهم بهمن ماه سال جاری، برگزار شد.

به هنگام بروز سوانح و یا تعارضات جدی در یک منطقه، مدارس یا ویران می شوند و یا تعطیل می گردند. در مقیاسی بزرگتر، کل نظام آموزش و پرورش، اگر ویران نشده باشد؛ با یک شوک مواجه می شود. در چنین شرایطی ضروری است تا اقدامات فوری برای اطمینان از استمرار برنامه آموزشی صورت پذیرد. دسترسی به آموزش موجب می شود تا از یک سو کودکان محافظت شوند و از سوی دیگر امکان بازگشت به شرایط طبیعی، میسور شود.

با عنایت به چنین ضرورتی، موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی IIEP وابسته به یونسکو با هدف گردآوری اطلاعات، تجربیات و جزئیات راهنما در رابطه با برنامه ریزی آموزش، اقدام به تالیف و چاپ راهنمای برنامه ریزی برای آموزش در شرایط اضطرار و بازسازی نموده است. این راهنما که در ۵ جلد تدوین گردیده، به متولیان آموزش و پرورش، آژانس های سازمان ملل، موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد و همچنین فعالان و متخصصان عرصه مدیریت سوانح؛ کمک    می کند تا دسترسی برابر و با کیفیت آموزش را برای کودکانی که با سوانح یا تعارضات و درگیری ها مواجه شده اند، فراهم آورد.    

این مجموعه که در سال ۲۰۰۶ چاپ شده و در سال ۲۰۱۰ مورد بازنگری کامل و تکمیل قرار گرفت در ۵ جلد به شرح زیر، تدوین گردیده است:

–         General Overview

–        Access and Inclusion

–        Teachers and Learners

–        Curriculum and Learning

–        Management capacity

این کتاب راهنما که در تابستان ۱۳۹۲ در گروه مهندسی جوان آبانگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، برای نخستین بار توسط مهندس سمیعی، مدیر عامل گروه، در این کارگاه به زبان فارسی، معرفی گردید.

با امید به آنکه هیچ کودکی به دلیل رخداد سوانح یا بروز تعارضات، از دسترسی به آموزش محروم نشود.