English | پارسی

در جلسه بحث و ارائه هفتگی در آبانگاه، معاون هماهنگی و توسعه گروه (آقای مهندس بهنام) گزارشی منتشر شده یونسکو با عنوان “گزارش جهانی علوم اجتماعی سال ۲۰۱۳” را ارائه نمودند که در ادامه به بخش هایی از این ارائه، اشاره می شود.

گزارش علوم اجتماعی سال ۲۰۱۳ توسط شورای جهانی علوم اجتماعی منتشر گردیده است. موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته شده است عبارتست از تغییرات جهانی محیط زیست به عنوان پدیده ای که تمام تغییرات بیوفیزیکی رخ داده بر روی سیاره زمین و اقیانوس ها، اتمسفر و سایر پدیده های زیستی را در بر می گیرد. بسیاری از این تغییرات منتج از فعالیت های بشری نظیر مصرف سوخت های فسیلی، تخریب جنگل ها، توسعه لجام گسیخته کشاورزی، شهرنشینی، صید بی رویه ماهی ها و سایر آبزیان می باشد.  عمده ترین چالشی که بشر در این زمینه با آن مواجه است تغییرات آب و هوایی (اقلیمی) می باشد. همه این چالش ها بر گرفته و متاثر از رشد بی رویه تولید و مصارف، رشد جمعیت،  حرکت جهانی شدن اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی و گسترش الگوهای نامتوازن بهره برداری می باشد. همه این موارد، در حال حاضر به یکی از شاخص های زندگی معاصر بشری تبدیل شده اند که تغییر و غلبه بر آن نیازمند راهبرد های خلاقانه و تحولی اجتماعی دارند.

علوم اجتماعی زمینه و دانش ضروری برای شناخت علل و عواقب تغییرات محیط زیست جهانی، راه حل های موثر، عادلانه و مستدام برای چالش های امروزی را ارائه می نماید.

اهداف گزارش

این گزارش ۵ هدف مشخص را دنبال می نماید که عبارتند از:

–         توسعه چارچوب علوم اجتماعی در زمینه تغییرات جهانی و توسعه ای

–         به نمایش گذاشتن برخی از راهبردهای های منحصر به فردی که علوم اجتماعی می تواند با در نظر گرفتن جنبه های مختلف و بین رشته های مختلف به اجرا در آورند، گزارش نمونه هایی در مورد مناطق مختلف جهان؛

–         بیان و تشریح این که به چه میزان ممتاز، علوم اجتماعی در مورد تغییرات محیط زیستی به سیاست گذاری و اقدامات اجرائی منجر می شوند.

–         اثرگذاری بر برنامه های پژوهشی، سیاستگذاری و بودجه بندی، در مقیاس های منطقه ای و بین المللی

 و سرانجام:

–         بسیج و تمرکز بیشتر جامعه گسترده تر علوم اجتماعی برای درگیر شدن کارا تر و ایفا نقش یک علم در حال توسعه به نحوی یکپارچه و تحول آفرین از تغییرات جهانی و پایداری

گزارش مذکور شامل شش بخش می باشد:

بخش اول: پیچیدگی و فوریت تغییرات زیست محیطی جهانی و تحول اجتماعی
بخش دوم: ظرفیت علوم اجتماعی در تحقیقات تغییرات زیست محیطی جهانی
بخش سوم: عواقب ناشی از تغییرات زیست محیطی جهانی برای جامعه
بخش چهارم: شرایط و سند چشم انداز برای تغییر و حساسیت زایی در جهان به سرعت در حال دگرگونی
بخش پنجم: مسئولیت ها و چالش های اخلاقی در مقابله با تغییرات زیست محیطی جهانی
بخش ششم: رویکردهای جدید به حکومت و سیاست گذاری

پیام و توصیه اصلی؛ تغییرات جهانی محیط زیست همه چیز را دگرگون خواهد ساخت؛

مراحل ارائه شده در گزارش علوم اجتماعی جهانی ۲۰۱۳ به طور گسترده فرموله شده اند و  مشروط بر اینکه با جدیت و  نگاه کاربردی در زمینه های مشخص مورد نظر قرا گیرند؛ می توانند به تحقق جسورانه ، بهتر و وسیع تر علوم اجتماعی کمک کنند. چنین تغییر تحول آفرین اجازه خواهد داد که علوم اجتماعی  به رویکردهای جدید و راه حل گرا دانش تغییرات جهانی و توسعه کمک نماید.  این گزارش خود به عنوان یک وسیله راهبری برای بسیج و تجهیز در نظر گرفته شده است:  نقطه شروع برای صف آرایی و تعامل دانشمندان علوم اجتماعی در تمام رشته ها، در بخش های مختلف ، در تمام نقاط جهان  و به عنوان پایه ای برای بحث و گفتگو و توسعه در شورای جهانی علوم اجتماعی و گروههای همکار ، به منظور یک استراتژی بلند مدت برای تقویت بینش در دانش علوم اجتماعی، شتاب بخشیدن به دانش علوم اجتماعی برای مقوله پایداری (در توسعه)، رهبری در پژوهش های یکپارچه در مورد تغییرات جهانی و تحول اجتماعی. در حال حاضر زمان برای در حاشیه ماندن نیست، زیرا که تغییرات اقلیمی و تغییرات زیست محیطی جهانی جامعه را به سوی بحران ساخته دست بشر سوق می دهد، و به سمت تلاش های جهانی برای پیدا کردن یک مسیر به سوی آینده ای امن تر و پایدار.

 در صورت علاقه مندی و درخواست جزئیات بیشتر با ما تماس حاصل فرمائید.